Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op boomverzorging.startpagina.nl

Snoeien leilinden

Tom Baaijens
14 Mrt, 2005 13:46

Ik heb tot op heden mijn leilinden nog niet gesnoeid. Ik heb gehoord dat dit moet gebeuren voordat de boom met uitlopen begint.

Wat kan ik wegsnoeien en waar moet ik op letten

Bewerkt 25 Mrt, 2011 08:12
Paskal
29 Mei, 2005 14:20

Dat zou inderdaad het beste moment zijn ja, maar het zou nu ook nog kunnen hoor, alleen komt hij dan wat minder uitbundig terug. Volgend jaar zal hij weer gewoon net zo goed als anders groeien.

Het snoeien is op zich heel eenvoudig: zorg ervoor dat je de gesteltakken laat doorlopen en verder kunnen alle andere takken eraf! Om een gesteltak verder te leiden: gewoon de uiterste punt langs de draad binden…

Succes, Paskal.

lidia
22 Apr, 2006 19:57

Snoeien

Bij de leilinde zijn de hoofdtakken vaak al bekend en kun je alle jonge uitlopers netjes bij de tak afknippen zodat je alleen de originele hoofdtakken over houdt. Snoei ook een teveel aan scheuten weg. In feite is de snoei vrijwel dezelfde als die van een haag: de vorm wordt erin gehouden door alle scheuten aan alle zijden evenveel in te korten. Het scherm blijft hierdoor dichter.

Onderhoud

Je moet een leilinde gedurende het groeiseizoen - met name in de zomer - ook goed onderhouden. Hierdoor zorg je ervoor dat je de vorm van de leilinde erin houdt. Alle te ver uitgroeiende scheuten kort je in, totdat een platte haag als vorm overblijft. Een teveel aan scheuten verwijder je eventueel. Houd daarbij in de gaten, welke scheuten in de winter dienst kunnen doen als verlenging van de hoofdtakken.

Het derde jaar en daarna: snoeienVerwijder de stamscheuten die onder de leggers gegroeid zijn. Alle scheuten op leggers die buiten de einden van het raamwerk groeien, worden teruggeknipt tot op één oog binnen het raamwerk. Alle scheuten op de leggers die horizontaal of verticaal groeien (en dus niet parallel groeien aan de richting van de leggers), worden teruggezet op een zijwaarts gerichte knop. Voor deze scheuten wordt een lengte met twee tot drie knoppen aangehouden.Parallel aan de leggers gegroeide scheuten kunnen met elkaar worden verweven en moeten worden aangebonden. Zodra de ruimte tussen de leggers onderling vol bezet is met verweven scheuten van de leggers onderling is er pas sprake van een echt scherm.De eenvoudigste wijze van snoeien van leilinden in herfst en winter is ervoor te zorgen dat alle gegroeide scheuten of stiften worden ingekort tot op twee of drie knoppen gerekend vanaf de legger. Een teveel aan scheuten wordt radicaal bij de legger weggesnoeid. In feite is de snoei vrijwel dezelfde als die van een haag: de vorm wordt erin gehouden door alle scheuten aan alle zijden evenveel in te korten. Het scherm blijft hierdoor dichter. Constant vullen in de zomer gegroeide scheuten het scherm.

ZomersnoeiEen leilinde wordt gedurende het groeiseizoen - met name in de zomer - onderhouden. Het onderhoud is gericht op het in vorm houden van het scherm. Alle te ver uitgroeiende scheuten worden ingekort, totdat een platte haag als vorm overblijft. Een teveel aan scheuten wordt eventueel verwijderd. Houd daarbij in de gaten, welke scheuten in de winter kunnen dienst doen als verlenging van de leggers en ook die scheuten die in aanmerking komen als verweving met andere scheuten tussen de leggers. Het raamwerk kan eventueel worden verwijderd zodra de leggers volgroeid zijn en de leilinde in de gewenste is gekomen.

gevonden na dat ik in google heb in getypt snoeien leilinde.

sigi
27 Apr, 2010 12:31

één van mijn leilinden mist nog 2 horizontale takken.

Het zijn bomen met normaal 6 horizontale takken, maar bij één van mijn bomen missen er 2 takken.

Hoe kan ik dit bevorderen of een handje helpen?

piet hein
25 Sep, 2010 17:43

ik heb gehoord (nooit zelf gedaan) dat als je in het najaar een kleine beschadiging maakt in de bast van de linde, daar waar je het liefst een nieuwe tak zou laten broeien, daar in het voorjaar zich een knop gaat vormen… het klinkt niet onlogisch, maar nogmaals: ik heb het ook maar gehoord….

kijk eens naar dit filmpje:

http://www.onlinetuinieren.nl/snoei-filmpjes/leilinde-snoeien.html

en geniet…

PH

gaetan
11 Jan, 2011 16:29

X(

pevede
25 Mrt, 2011 08:12

kan ik nu nog leilinden snoeien wie kan mij een antwoord geven

alvast hartelijk bedankt

pevede